Optimaliseren, wat een eng woord!

Optimaliseren….

Als ik dit woord noem in een netwerkbijeenkomst zie ik verschillende reacties van ondernemers. De een knikt enthousiast en begint te vertellen dat hij daar mee bezig is, de ander duikt weg en denkt pfffff.. heb je weer zo iemand die het over processen gaat hebben en alles wil veranderen.

Veel ondernemer hebben niks met dit woord. Ze willen gewoon hun ding doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Administratie? “Liever niet!” De bergen e-mails afhandelen? Liever scrollen ze erdoor en laten ze alle 50 e-mails in de mailbox staan. Financiële bonnetjes indienen? ”Ik heb geen idee waar ze liggen, vast wel een paar in de auto….”

Het nadeel hiervan is dat je vaak achter de feiten aanloopt. Je ziet er als een berg tegenop om met deze zaken aan de slag te gaan. Helaas! Als je een bedrijf runt heb je met deze zaken te maken en móet je ermee aan de slag, of je dat nu wilt of niet.

Maar wat is optimaliseren nu precies?
Een van de definities van het woord optimaliseren is:
“Het verbeteren van iets tot zijn beste toestand. Je brengt een object, proces of handeling tot het beste wat het kan zijn”

In gewone taal; je gaat de werkzaamheden of de diensten die je levert dusdanig verbeteren dat je je klant beter kan bedienen en je tijd overhoudt. Je kunt hierbij denken aan het inzetten van tools en systemen, of gewoon heel simpel aan het automatiseren van bepaalde vragen per e-mail. Kortom, het is je bedrijf inrichten zodat je sneller en slimmer kunt werken.

En als ik dát zeg, willen de meeste ondernemers wél van gedachten met me wisselen 🙂

Ben jij zo’n ondernemer die wegduikt bij het woord ‘optimaliseren” maar zou hier eigenlijk wel wat meer over willen weten? Of wil je slimmer en sneller werken, maar je weet niet hoe je dit moet doen? neem contact met me op en we gaan kijken hoe ik je misschien kan helpen.