Een tuinkast en een ‘tuin-experience-centre’?

Deze zomer hebben wij (eindelijk) onze tuin aangepakt. De laatste jaren was onze tuin een beetje vervallen. Het gras, waar vroeger het Nederlands elftal op kon voetballen, werd de laatste jaren meer als mos kweekplaats voor de kerststukjes gebruikt. Het speelhuisje stond er ook al een paar jaar zielig en verlaten bij, omdat onze kinderen er te groot voor waren geworden. Met daarbij nog het nodige verval van onkruid, ingezakte tegels en alg aanslag, werd het tijd om er eens goed aan de slag te gaan.

Na dagen van zwoegen (jawel, net in die week dat het 38 graden was) is de tuin prachtig opgeknapt. Het “mosgras” is vervangen door tegels, de ‘opsluitbanden’ liggen er strak in en de brede border zorgt voor een mooi afgewerkt geheel. Direct hebben we ook een mooie lounge set op de kop getikt, want daar is nu eindelijk plaats voor. Nu kunnen we weer heerlijk genieten in onze nieuwe tuin.

Enig nadeel met zo’n lounge set is de hoeveelheid kussens……..

Deze moeten ergens opgeborgen worden en aangezien ons tuinhuisje de tuinverbouwing niet had overleeft, lagen de tuinkussens in de woonkamer. Geen goed idee, dus een tuinhuis moest worden gekocht.
Omdat we een bepaalde afmeting moesten hebben, konden we niet bij de reguliere bouwmarkten terecht, maar moesten we op zoek naar de iets wat grotere tuincentra. En zo kwamen we uit bij een tuincentrum in Uddel, ‘Fonteyn Outdoor Living Mall’ genaamd.

Op zaterdagochtend gingen we samen op pad om ‘even snel” in Uddel een tuinkast op te halen zodat we deze dezelfde middag nog in elkaar konden zetten. Aangekomen in het tuincentrum keken we onze ogen uit. In plaats wat planten, tuintegels en een dierenafdeling, kwamen we hier in een soort van “tuin experience paradijs’ met zwembaden, jacuzzi’s, overkappingen en complete tuinchalets.

ehhhhh….. we kwamen eigenlijk gewoon voor een tuinkast van 1,80 bij 1,50 meter.

Dus op zoek naar een verkoper die ons verder zou kunnen helpen. Helaas, dat werkt in een ‘tuin-experience-centre’ toch net even anders…
In het midden van het bedrijf staat een grote kas dat als adviesbalie/koffiehuis is ingericht. Hier staan 3 medewerkers achter een balie die je vragen welk advies en over welk product je nodig hebt. Daarna wordt je naar een tafel geleid, waar je onder het genot van een cappuccino wacht totdat de juiste adviseur komt om je verder te helpen.
Onze adviseur kwam na ongeveer 10 minuten wachten en samen gingen we naar een andere tafel met laptop waar al onze gegevens in het systeem werden ingevoerd.
Ondertussen keuvelden we gezellig met onze adviseur. Na ongeveer 20 minuten was alles ingevoerd (we willen alleen een tuinkast….) en konden we op weg naar de kassa met een orderbon voor onze tuinkast. Al met al, 1 uur verder voordat we überhaupt iets gekocht hadden.
Wel leuk, we kregen een fijne fles prosecco voor onze nieuwe tuin mee!

De kassa-afdeling was ook hier anders dan anders. In plaats van de nodige kassa’s op een rij met transportband, was het ook hier een soort balie met enkele medewerkers, waar we onze tuinkast konden betalen. Bij betaling werd ons verteld dat we de tuinkast bij de expeditie afdeling achter het gebouw konden ophalen; we moesten ons melden bij de blokhut. We kregen nog een mooie bos zonnebloemen mee en tussen neus en lippen door gaf de medewerker nog wel aan dat het vrij druk was, zodat het kon voorkomen dat we misschien een half uurtje moesten wachten op onze kast.

Daar hadden de belletjes moeten gaan rinkelen…..

Bij aankomst achter het gebouw kwamen we bij een heel grote opslagplaats vol met zwembaden, pallets, stellages, bouwafval, containers e.d. met daarbij een kleine blokhut.
Nadat we onze auto ergens lukraak voor diverse pallets hadden neergezet, omdat niet echt duidelijk was waar je kon parkeren, meldden we ons bij de blokhut waar 2 zeer jonge medewerkers ons uiterst vriendelijk te woord stonden. Hier werd verteld dat onze tuinkast er zo aan zou komen, én dat we onder het genot van een kopje koffie daar op konden wachten. We besloten bij onze auto te blijven en keken met belangstelling hoe de afdeling expeditie te werk ging. En dat ging als volgt:

1 medewerker liep vanuit het magazijn tot 3x toe op en neer vanuit het magazijn de helling op, op zoek naar de auto van de klanten die 5 palen hadden besteld. Na de verschillende auto’s afgelopen te zijn met de vraag of men 5 palen had besteld, kwam hij na 10 minuten bij de juiste klant terecht.

Een andere medewerker liep te zoeken tussen de zwembaden en pallets naar het juiste formaat planken.

De jonge jongen van de blokhut probeerde de bestellingen van de klant handmatig in te voeren in het systeem (terwijl dat volgens mij al in stond, omdat wij reeds hadden afgerekend) en gaf dit daarna telefonisch door aan een medewerker beneden in het magazijn, wat weer vertraging opleverde.

Een andere medewerker reed met een heftruck tussen de geparkeerde auto’s door om zo de bestelling in een auto te laden.

Alle auto’s van de klanten kwamen af en aan rijden, en iedereen zette zijn auto maar ergens neer waar plaats was. Gevolg dat het voor de expeditie medewerkers zoeken bleef, wie wat had besteld.

En toen was eindelijk onze bestelling aan de beurt. Helaas ging dit ook met enig oponthoud gepaard, want nergens kon men de onze tuinkast vinden. Ondertussen waren er al 5 medewerkers driftig aan het zoeken tussen de zwembaden, stellingen en containers om uiteindelijk na 20 minuten de juiste stelling te vinden (die ergens op een hele andere plek stond).

Met veel excuses werd de tuinkast ingeladen en konden we na ruim 2 uur naar huis om dan eindelijk de kast in elkaar te gaan zetten.

En dan nu (eindelijk) de boodschap van dit verhaal…..

Ik vind het zo zonde, dat zo’n prachtig bedrijf als Fonteyn Outdoor Living Mall er van de voorkant en in de winkel er zo mooi uitziet en prima van opzet en structuur is , maar dat de achterkant zo ongeorganiseerd is. De formule is echt geweldig, want als klant loop je ook echt in een “experience” en geen tuincentrum en alle medewerkers zijn allervriendelijkst en tot helpen bereid. Dan is het juist zó jammer dat na de aankoop, er bij het afhalen van je product zoveel zaken niet goed lopen.
Let wel; het personeel dat er loopt werkt hard en doet wat het kan, maar er is totaal geen organisatie en zo verdwijnen al hun goede bedoelingen in het niet. En dat terwijl je naar mijn gevoel met een paar een paar simpele, kleine dingen al veel meer structuur in de chaos kan brengen.

En dit laatste geldt eigenlijk voor elke onderneming, groot en klein; ook al is de voorkant goed geregeld, de basis / backoffice moet ook goed georganiseerd zijn, want dán pas kun je groeien, kun je veel tijdwinst maken en heb je tevreden klanten.

Voor ons was dit in ieder geval een hele mooie “experience” en de tuinkast…. die staat – wel wat later dan gepland – nu in ieder geval in de tuin. Wij zijn er heel blij mee.

PS
@Fonteyn Outdoor Living Mall
Mochten jullie informatie willen over hoe jullie het magazijn beter kunnen organiseren? Neem gerust contact met me op, en we bespreken het onder het genot van jullie eigen heerlijke kop koffie.